Zullen we alvast voorbereiden voor LEAN?

Zullen we alvast voorbereiden voor LEAN?

Gisterenavond heb ik een presentatie bijgewoond over LEAN. Interessante en effectieve manier van werken om verspilling in een organisatie tegen te gaan. Aan het einde van de presentatie werd de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen. Er was nog beperkte tijd en op de vraag: “op welke manier motiveer je medewerkers om hieraan mee te doen”, werd geen antwoord gegeven.

Wat mij betreft is dit kenmerkend. Er wordt in organisaties tijd besteed aan de ontwikkeling van efficiënte, innovatieve zaken en ook aan het implementeren. Implementatie is dan vaak het uitleggen en overtuigen van medewerkers. Maar is dat voldoende? Ik betwijfel dat, of eigenlijk: ik weet dat dit niet voldoende is.

Mijn voorstel is om ons allemaal alvast voor te bereiden op LEAN door onze aandacht in organisaties ook echt te geven aan waar het primair om gaat: de klant (via de medewerkers).

Klantgericht werken, een thema dat al jarenlang op de agenda staat bij vele organisaties. Wat is de reden dat het (vaak) niet lukt om echt klantgericht te werken? Medewerkers willen wel en toch…. Wat is het dan? Zullen we dit eens afpellen om te ontdekken wat het werkelijke issue is?

Je verwacht nu waarschijnlijk een puntsgewijze opsomming om een knelpunt af te pellen naar het daadwerkelijke probleem.

Oké, maar dat is dus juist wat we niet moeten doen. Daarin ben ik het helemaal eens met LEAN. Het gaat erom dat je in je eigen organisatie gaat kijken, niet een geweldig idee van een andere organisatie transporteert naar jouw organisatie en dat als norm opleggen.

Jouw organisatie wil uniek zijn, misschien wel de beste zijn! Ga dan in je eigen organisatie op zoek naar klantgericht werken en ontdek wat beter, efficiënter, enz kan. Wat komen klanten en medewerkers in jouw organisatie tegen? Welke verbeterpunten zien zij? Wat zou hen helpen?

Laat medewerkers ervaren dat knelpunten die zij aandragen de basis zijn voor oplossingen en toekomstig beleid. Dat stimuleert om issues kenbaar te maken, hetgeen noodzakelijk is voor LEAN.

En daarna wellicht LEAN invoeren want de winst (tijd en geld) die je behaalt door verspilling tegen te gaan, kan ten gunste van de klant worden ingezet. Mooi toch?

Oh ja, en vergeet niet om zelf klantgericht te werken voor jouw klanten (medewerkers) want uit onderzoek is maar weer eens gebleken dat kritiek niet helpt, maar zelf voorleven wel 🙂

Mariët Tonen

Mijn expertise is ondersteuning bieden van beleid naar praktijk en (misschien nog belangrijker?) van praktijk naar beleid!

 

Wat is ‘Jezelf zijn’ dan?

Jezelf zijn, hoe vaak wordt dat wel niet geadviseerd aan jou?

Het klinkt zo eenvoudig, maar dat is het niet. Er zijn een aantal factoren die maken dat het toch iets complexer ligt:

  • Hoe weet je eigenlijk wie je zelf bent?
  • Je groeit op en doet ervaringen op. Die ervaringen vormen je. Dus als je jezelf bent, dan is dat geen absoluut ‘zijn’.
  • Door je ervaringen leer je dat je omgeving niet altijd alle lof heeft voor jouw eigen zijn! Dat leer je al als kind. Of liever gezegd in je kindertijd wordt afgeleerd wat je van nature gewoon zou doen. In die periode krijg je nogal wat boodschappen dat ‘jezelf zijn’ nu niet helemaal de bedoeling is.

Wat is dan eigenlijk ‘jezelf zijn'?
Naar mijn idee is dat een grootser of, als je dat beter aanspreekt, dieper thema. Dan gaat het over waarden en normen, over principes, over je eigen kompas. Dat kompas dat je je leven met je meedraagt en als je 75 jaar bent helpt om tevreden op je leven terug te kijken.

Verpleegkundige Bronnie Ware⁠ heeft vele jaren in de palliatieve zorg gewerkt. Als ze aan patiënten vroeg naar waar ze spijt van hadden, of wat ze anders gedaan zouden hebben, doken dezelfde thema´s steeds weer op. Hier volgt de top 5:
Ik wou dat ik:
1. de moed had gehad om een leven te leiden waarbij ik trouw was gebleven aan mezelf, in plaats van te leven volgens de verwachting van anderen.
2. niet zo hard gewerkt had.
3. de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten.
4. contact had gehouden met mijn vrienden.
5. mezelf had toegestaan gelukkiger te zijn.

Met name het jezelf toestaan om gelukkiger te zijn kwam verrassend vaak voor. Mensen bleken toch vaak te blijven steken in gewoontes. De angst voor verandering beperkte hen en ze maakten zichzelf en anderen wijs tevreden te zijn. Diep van binnen verlangden ze naar meer plezier, geluk en onnozele dingen doen. Sta jij wel eens stil om na te denken wat is voor jou belangrijk is geweest als je straks als 75-jarige terugkijkt op je leven? Dat kan tijdens een EM-dag.

Een EM-dag is een dag om te genieten, te (her)overwegen en je te laten inspireren. Een dag waarop je even stilstaat. Om vervolgens met frisse ideeën, nieuwe energie en vol inspiratie verder te gaan!

Gun jij jezelf een EM-dag?

 

Getagd met
Top
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial